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Documents Langage, interaction et acquisition 21 résultats

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LIA ; Language, Interaction and Acquisition ; Aile


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V

- n° Vol.1 n°1
Cote : PER.LAN.13 - réserve

LIA, "Langage, Interaction et Acquisition" est une nouvelle revue bilingue dédiée à l'acquisition du langage. LIA est la descendante directe de la revue AILE, revue francophone qui était principalement centrée sur l'acquisition des langues secondes jusqu'en 2008.

Preface, M. Hickmamm (p.1)
Introduction, M.-A. Sallandre, M. Blondel (p.3)
Articles :
- Conventions for sign and speech transcription of child bimodal bilingual corpora in ELAN, D.-C. Pichler, J. A. Hochgesang, D. Lillo-Martin, R. Miller de quadros (p.11)
- L'expression des déplacements chez l'enfant sourd en langue des signes française, M.-A. Sallandre, C. Courtin, I. Fusellier Souza, M.-T. L'Huillier (p.41)
- Comparing child and adult development of a visual phonological system, G. Ortega, G. Morgan (p.67)
- Prosodie et acquisition de la langue des signes française : Acquisition monolingue LSF et bilingue LSF-français, F. Limousin, M. Blondel (p.82)
- Assessing lexical production in deaf signing children with the Boston Naming Test, E. Tomasuolo, L. Fellini, A. Di Renzo, V. Volterra (p.110)
- Evaluer les compétences linguistiques des enfants en langue des signes française : Une expérience pionnière, C. Courtin, F. Limousin, A. Morgenstern (p.129)
LIA, "Langage, Interaction et Acquisition" est une nouvelle revue bilingue dédiée à l'acquisition du langage. LIA est la descendante directe de la revue AILE, revue francophone qui était principalement centrée sur l'acquisition des langues secondes jusqu'en 2008.

Preface, M. Hickmamm (p.1)
Introduction, M.-A. Sallandre, M. Blondel (p.3)
Articles :
- Conventions for sign and speech transcription of child bimodal bilingual corpora in ELAN, D.-C. ...

acquisition de la langue ; langue des signes

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V

- n° Vol.1 n°2
Cote : DID.122.LIA

LIA, "Langage, Interaction et Acquisition" est une nouvelle revue bilingue dédiée à l'acquisition du langage. LIA est la descendante directe de la revue AILE, revue francophone qui était principalement centrée sur l'acquisition des langues secondes jusqu'en 2008.

Introduction, G.-D. Véronique (p.159)
Articles :
- Language acquisition as a side effect of language processing,harwood Smith (p.171)
- Parsing the L2 input, an overview : Investigating L2 learners' processing of syntactic ambiguities and dependencies in real-time comprehension, L. Roberts (p.189)
- Linguistic input factors in native and L2 processing of inflectional morphology: Evidence form ERPs and behavorial studies, C. Frenck-Mestre, H. Carrasco-Ortiz, J. McLaughlin, L. Osterhout, A. Foucart (p.206)
- Explaining hox learners extract “formulae” from L2 input, S.-E. Carroll (p.229)
- L'influence des langues non maternelles dans l'acquisition du SN en espagnol L3, M. Bono (p.251)
- Interactional feedback as instructional input : A synthesis of classroom SLA research, R. Lyster, K. Saito (p.276)
- La structuration de l'input dans le cadre des interactions multimodales de la classe de langue étrangère, P. Griggs (p.297)
LIA, "Langage, Interaction et Acquisition" est une nouvelle revue bilingue dédiée à l'acquisition du langage. LIA est la descendante directe de la revue AILE, revue francophone qui était principalement centrée sur l'acquisition des langues secondes jusqu'en 2008.

Introduction, G.-D. Véronique (p.159)
Articles :
- Language acquisition as a side effect of language processing,harwood Smith (p.171)
- Parsing the L2 input, an overview : Inv...

acquisition de la langue ; langue étrangère

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V

- n° Vol.2 n°1
Cote : PER.LAN.13 - réserve

LIA, "Langage, Interaction et Acquisition" est une nouvelle revue bilingue dédiée à l'acquisition du langage. LIA est la descendante directe de la revue AILE, revue francophone qui était principalement centrée sur l'acquisition des langues secondes jusqu'en 2008.

- Introduction, D. Bassano et M. Hickmann (p.1)
Articles
- The study of early comprehension in language development : New methods, findings and issues, M. Kail (p.13)
- L'acquisition des déterminants nominaux en français et en allemand : une perspective interlangue sur la grammaticalisation des noms, D. Bassano, K. Korecky-Kröll, I. Maillochon, W.-U. Dressler (p.37)
- Exploring patterns of adaptation in child-directed speech during the process of early grammaticalization in child language, M. Van Dijk, P. Van Geert (p.61)
- Sonority, gender and the impact of suffix predictability on the acquisition of German noun plurals, S. Laaha (p.82)
- The impact of typological factors in monolingual and bilingual first language acquisition : Caused motion expressions in English and French, A-K. Ochsenbauer, H. Engemann (p.129)
- Language-specificity of motion event expressions in young Korean children, S. Choi (p.157)
LIA, "Langage, Interaction et Acquisition" est une nouvelle revue bilingue dédiée à l'acquisition du langage. LIA est la descendante directe de la revue AILE, revue francophone qui était principalement centrée sur l'acquisition des langues secondes jusqu'en 2008.

- Introduction, D. Bassano et M. Hickmann (p.1)
Articles
- The study of early comprehension in language development : New methods, findings and issues, M. Kail (p.13)
- L'acquisition ...

acquisition de la langue ; grammaire ; langue française ; allemand : langue ; anglais : langue

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V

- n° Vol.2 n°2
Cote : PER.LAN.13 - réserve

Introduction
- Second language acquisition and attrition / Acquisition d'une langue seconde et attrition, M.-S. Schmid, B. Köpke (p.185)
Articles
- L'attrition de la première langue en tant que phénomène psycholinguistique, B. Köpke, M.-S. Schmid (p.197)
- Restructuring in the L1 Turkish grammar : Effects of L2 English and L2 Dutch, A. Gürel, G. Yilmaz (p.221)
- Complex embeddings in free speech production among late Turkish-Dutch bilinguals, G. Yilmaz (p.251)
- First language retention and attrition in an adult Guatemalan adoptee, S. Montrul (p.276)
- Optionality in bilingual native grammars, S. Perpiñán (p.312)
Introduction
- Second language acquisition and attrition / Acquisition d'une langue seconde et attrition, M.-S. Schmid, B. Köpke (p.185)
Articles
- L'attrition de la première langue en tant que phénomène psycholinguistique, B. Köpke, M.-S. Schmid (p.197)
- Restructuring in the L1 Turkish grammar : Effects of L2 English and L2 Dutch, A. Gürel, G. Yilmaz (p.221)
- Complex embeddings in free speech production among late Turkish-Dutch bilinguals, G. ...

langue maternelle ; étude linguistique ; pratique langagière ; langue étrangère ; acquisition de la langue

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- n° Vol.3 n°1
Cote : DID.122.LIA

The acquisition of French as a second language : New developmental perspectives, C. Bardel and C. Lindqvist (p.1)

Articles
- Synthèse rétrospective et nouvelles perspectives développementales : Les recherches acquisitionnelles en français L2 à l'Université de Stockholm, I. Bartning (p.7)
- Pragmatic use of temporal adverbs in L1 and L2 French: Functions and syntactic positions of textual markers in a spoken corpus, V. Hancock (p.29)
- La dislocation dans le français oral d'apprenants suédophones : Emploi et développement, H. Engel (p.52)
- Vocabulary aspects of advanced L2 French : Do lexical formulaic sequences and lexical richness develop at the same rate ? F. Forsberg Lundell, C. Lindqvist (p.73)
- Formulaic and proceduralised language in the initial and advanced stages of learning French
R. J. Towell (p.93)
- The acquisition of additive scope particles by Moroccan Arabic L1 learners of French, G. D. Véronique (p.114)
- Development of object clitics in child L2 French : A comparison of developmental sequences in different modes of acquisition, J. Granfeldt (p.140)
The acquisition of French as a second language : New developmental perspectives, C. Bardel and C. Lindqvist (p.1)

Articles
- Synthèse rétrospective et nouvelles perspectives développementales : Les recherches acquisitionnelles en français L2 à l'Université de Stockholm, I. Bartning (p.7)
- Pragmatic use of temporal adverbs in L1 and L2 French: Functions and syntactic positions of textual markers in a spoken corpus, V. Hancock (p.29)
- La ...

langue seconde ; acquisition de la langue ; enseignement du français langue étrangère

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- n° Vol.3 n°2
Cote : DID.122.LIA

Introduction
- Typological perspectives on second language acquisition: « thinking for Speaking » in L2, S. Benazzo, M. Flecken, E. Soroli (p.163)

Articles
- Perspective discursive et influence translinguistique : exprimer le contraste d'entité en français et en italien L2, S. Benazzo, C. Andorno, G. Interlandi, C. Patin (p.173)
- Tracing trajectories: Motion event construal by advanced L2 French-English and L2 French-German speakers, M. Carroll, K. Weimar, M. Flecken, M. Lambert, C. von Stutterheim (p.202)
- Typological constraints in foreign language acquisition: The expression of voluntary motion y upper intermediate and advanced Russian learners of English, T. Iakovleva (p.231)
- Linguistic encoding of motion events in English and French: Typological constraints on second language acquisition and agrammatic aphasia, E. Soroli (p.261)
- Thinking for speaking and linguistic relativity among bilinguals : Towards a new research agenda, J. Treffers-Daller (p.288)
Introduction
- Typological perspectives on second language acquisition: « thinking for Speaking » in L2, S. Benazzo, M. Flecken, E. Soroli (p.163)

Articles
- Perspective discursive et influence translinguistique : exprimer le contraste d'entité en français et en italien L2, S. Benazzo, C. Andorno, G. Interlandi, C. Patin (p.173)
- Tracing trajectories: Motion event construal by advanced L2 French-English and L2 French-German speakers, M. ...

langue étrangère ; acquisition de la langue ; étude linguistique

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V

- n° Vol. 4 n°1
Cote : PER.LAN.13 - réserve

Articles
- Focus on form and vocabulary acquisition in the spanish L2 classroom, L. Plonsky, S. Loewen (p.1)
- Number problems in monolingual and bilingual French-speaking children: A production / comprehension divide ?, M. Agren, J. van de Weijer (p.25)
- Maternal communicative style in interaction with infant siblings of children with Autism, J. Quigley, S. McNally (p.51)
- On the role of input for children's early production of bare infinitives in German and French: Frequency, informativeness, salience, S. Laaha, D. Bassano (p.70)
- The ‘thinking' in thinking-for-speaking: Where is it ?, P. Athanasopoulos, E. Bylund (p.91)
[…]
Articles
- Focus on form and vocabulary acquisition in the spanish L2 classroom, L. Plonsky, S. Loewen (p.1)
- Number problems in monolingual and bilingual French-speaking children: A production / comprehension divide ?, M. Agren, J. van de Weijer (p.25)
- Maternal communicative style in interaction with infant siblings of children with Autism, J. Quigley, S. McNally (p.51)
- On the role of input for children's early production of bare ...

apprentissage d'une langue seconde ; langue étrangère ; bilinguisme ; espagnol : langue ; langue française ; allemand : langue

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V

- n° Vol. 4 n°2
Cote : PER.LAN.13 - réserve

- In faint praise of folly : A critical review of native/non-native speaker comparisons, with examples form native and bilingual processing of french complex syntax, D. Birdsong, L.-M. Gertken (p.107)
- Social-interactional approaches to SLA: A sate of the art and some future perspectives, S. Pekarek Doehler (p.134)
- Convergence and divergence in the acquisition of French liaison by native and non-native speakers: A review of existing data and avenues for future research, S. Wauquier, E. Shoemaker (p.161)
- La liaison française langue seconde : une étude longitudinale préliminaire, M. Howard (p.190)
- Acquisition of grammatical gender and number agreement in Swedish learners of L2 Italian : Regularity and frequency effects, A. Gudmundson (p.232)
- Exploring the upper limits of the aspect hypothesis: tense-aspect morphology in the advanced English L2 variety, A. Vraciu (p.256)
- Fluence et prononciation de phonèmes en L1 et L2: indices de performance en lecture à voix haute selon l'environnement familial, L. Vialettes-Basmoreau, N. Spanghero-Gaillard (p.291)
- In faint praise of folly : A critical review of native/non-native speaker comparisons, with examples form native and bilingual processing of french complex syntax, D. Birdsong, L.-M. Gertken (p.107)
- Social-interactional approaches to SLA: A sate of the art and some future perspectives, S. Pekarek Doehler (p.134)
- Convergence and divergence in the acquisition of French liaison by native and non-native speakers: A review of existing data and ...

grammaire ; phonologie ; langue française ; italien : langue ; anglais : langue ; apprentissage d'une langue seconde

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- n° Vol. 5 n°1
Cote : PER.LAN.13 - réserve

- On dit pas Je veux : apprentissage explicite et implicite du conditionnel dans les interactions adulte-enfant. A. Morgenstern, C. Parisse, S. de Pontonx (p.19)
- Factors reflecting children's use of temporal terms as a function of social group. C. renata Rosemberg, F. Alam, A. Stein (p.38)
- Input offers and child uptakes: acquiring mood and modal morphology in Tukish. A. Aksu-Koç, T. Terziyan; E. Erguvanli Stein (p.62)
- Verb sequences and early verb inflection in Spanish: Frequency, patterning and possible effects. C. Rojas-Nieto (p.82)
- Peut-on expliquer l'acquisition de l'alternance de l'adjectif en français à partir de l'input. G. Fox (p.100)
- Intermodal synchrony as a form of maternal responsiveness: Association with language development. K.J. Rohlfing, I. Nomikou (p.117)
- On dit pas Je veux : apprentissage explicite et implicite du conditionnel dans les interactions adulte-enfant. A. Morgenstern, C. Parisse, S. de Pontonx (p.19)
- Factors reflecting children's use of temporal terms as a function of social group. C. renata Rosemberg, F. Alam, A. Stein (p.38)
- Input offers and child uptakes: acquiring mood and modal morphology in Tukish. A. Aksu-Koç, T. Terziyan; E. Erguvanli Stein (p.62)
- Verb sequences and ...

langue maternelle ; acquisition de la langue ; développement du langage

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- n° Vol. 5 n°2
Cote : PER.LAN.13 - réserve

- Gesture - speech unity : phylogenesis, ontogenesis and microgenesis, D. McNeill (p.137)
- Development of adjective frequencies across semantic classes : a growth curve analysis of child speech and child-directed speech, E. Tribushinina, H. van den Bergh, D. Ravid, A. Aksu-Koç, et al. (p.185)
[...]
- La production des scenarios contrefactuels par des apprenants adultes hispanophones : quelques effets d'étrangeté liés à l'emploi du conditionnel en français langue étrangère, I. Repiso (p.252)
- Cross-linguistic influence in an oral translation task by L3 French learners, M. Mutta (p.282)
- Gesture - speech unity : phylogenesis, ontogenesis and microgenesis, D. McNeill (p.137)
- Development of adjective frequencies across semantic classes : a growth curve analysis of child speech and child-directed speech, E. Tribushinina, H. van den Bergh, D. Ravid, A. Aksu-Koç, et al. (p.185)
[...]
- La production des scenarios contrefactuels par des apprenants adultes hispanophones : quelques effets d'étrangeté liés à l'emploi du conditionnel ...

communication non-verbale ; développement du langage ; sémantique ; enseignement du français langue étrangère ; bilinguisme

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